Gaëtan Vandewoude had even geen nood aan muziek. Hij schreef niet, omdat aanhoudende twijfels hem verlamde. Tot hij ‘One Cause’ maakte en de creatieve trein opnieuw was vertrokken. De uiteindelijke eindbestemming heet Sosei en is de vijfde plaat van Isbells.

Vandewoude had zware jaren achter de rug. Isbells’ laatste langspeler, Billy, was het lichaam van een weemoedig verhaal waarin een dertiger door de krochten van zijn ziel ploeterde. Het was zijn zoektocht naar zijn echte ik.Billywas een zware brok,opExchanging Thoughts groef hij verder naar absolute eenvoud. Het was een belangrijke fase in het terugvinden van de essentie, terugvinden van rust.

Door Sosei te makenheeft Gaëtan Vandewoude opnieuw leren ademen. “Ik heb een portie levensvreugde herwonnen. ”Hij is niet langer de slaaf van zijn songs. “Als ik begin te denkenover de moeilijkheden des leven, loop ik snel verloren in mijn gedachten. Meestal loop ik dan vast, verlies ik mijn grond en eindig ik in een donker gat. Ik was in dat opzicht onderdanig aan de nummers. Het gebeurde regelmatig dat de muziek door de aanwezigheid van mijn demonen niet anders dan zwaar kon klinken.” Op Sosei is de hiërarchie echter hersteld. “Ik heb terug controle over het stuur.

”Isbells klinkt warmer en rijker dan ooit, met de toevoeging van synths, computerelementen en prominente, bijna tribale drums. Hij maakte de maquette van de plaat, de bandleden zorgde mee voor de uitwerking. Ze verkennen andere oorden dan op Isbells(2009), Stoalin’(2012), Billy(2015) en Exchanging Thoughts (2017), maar de sfeer die de Belgische band schept blijft herkenbaar. Evenals de hoop die in de muziek schuilt.

Toch is het misschien een verrassing dat Sosei er ligt. Gaëtan Vandewoude was de goesting kwijt. “ Als ik rond mij kijk, zie ik mensen die continu bezig zijn met muziek. Ik was het enthousiasme om nieuwe songs te maken kwijt. ”Maarhet bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op een gegeven moment was er terug de nood om te schrijven, en voor hij het wist lag er een vijfde album van Isbells.

Sosei is geen conceptalbum, zoals Billy dat was. Het is een verzameling verhalen. Over verdriet en hoop, over zijn overleden vader,overleven en dood, over een brand die hem bijna het leven heeft gekost en over herwonnen levensvreugde. “Een plaat is meestal het uitvloeisel van wat er de jaren ervoor in je hoofd speelde.”Sosei is een ode aan het filosoferen, vermeld naar een Japanse poëet en Boeddhistische priester. “Ik ben door te googelen bij hem uitgekomen. Een priester die gedichten schrijft: voor mij is dat een filosoof,iemand die stilstaat bij het leven. Dat past perfect bij dit album.”Toen Vandewoude later ontdekte dat abstract schilder en graveur Shōichi Hasegawa een werk had dat Sosei heet, was de cirkel compleet. Het is niet toevallig een kunstwerk van de Japanner dat de platenhoes siert.

Isbells heeft zijn joie de vivre teruggevonden. Dat zal u horen. “Ik vertoef op een goede plek”, knikt de geestesvader van Isbells tevreden. “Ik wil nu veel optreden. Opnieuw naar het buitenland, als het even kan.”

Hun nieuwste single ‘father’ is hier te beluisteren.